De meeste rekruteerders bekijken het LinkedIn-profiel van de kandidaten. In deze tijd van sociale netwerken is dit platform een essentieel beoordelingsinstrument geworden in het wervingsproces. Manpower geeft u tips om uw online profiel te optimaliseren, zodat u opvalt bij rekruteerders.
Profielfoto: de eerste indruk van een rekruteerder
Een profielfoto zegt veel over u. Het is de eerste indruk die rekruteerders van u krijgen als ze uw profiel bekijken. Zorg dat u er op de foto verzorgd uitziet, net alsof u al naar een sollicitatiegesprek op weg bent. Wat zijn de criteria voor een professionele foto?
- Geen avatars (tenzij u solliciteert naar een job als grafisch ontwerper);
- Kies een vrij recente foto;
- Kies bij voorkeur een neutrale achtergrond;
- Controleer de kwaliteit van de foto, daaruit blijkt uw oog voor detail;
- Kijk in de lens en glimlach voor een vleugje emotie;
- Kadreer de foto zo dat de bovenkant van uw schouders en uw hele gezicht zichtbaar zijn;
- Ga lichtjes en profil op de foto, dat geeft een zelfverzekerde uitstraling;
- Kies voor kleuren die bij uzelf of bij de functie passen;
- Zorg voor een gekleurde cirkel rond uw foto, hiermee springt u eruit op de netwerken.
Is uw foto klaar, gebruik deze dan bij al uw professionele communicatie (cv, Manpower-profiel, enz.).
Omslagbanner: de communicatietool waarmee u uw profiel optimaliseert
Uw online profiel gebruikt u voor uw ‘personal branding’. Op het sociale netwerk LinkedIn trekt een goed gekozen omslagfoto de aandacht van de rekruteerder. Hoe valt u op?
- Stel het juiste formaat in voordat u ’m gaat maken (1584 x 396 pixels);
- Kies een rechtenvrije afbeelding die uw persoonlijkheid of bedrijfstak goed weergeeft;
- Voeg een slogan toe, maar alleen als u een waardevoorstel hebt dat opvalt;
- Hou het eenvoudig, niet te veel informatie in de banner;
- Versterk de visuele impact door een harmonieus kleurenpalet te gebruiken.
Visuele hulpmiddelen zijn krachtige communicatietools. Een goed ontworpen omslagbanner geeft uw profiel een extra professioneel tintje. De rekruteerder zal er meteen een positief gevoel bij hebben.
Profieltitel: meer dan een eenvoudige cv-titel
Op LinkedIn bevat de profieltitel maximaal 120 tekens, gebruik deze allemaal! Het is een aanknopingspunt voor het rekruteringsbedrijf. Anders dan de titel van een cv, is het niet slechts de titel van uw beroep. Maak de profieltitel dynamisch door er relevante informatie over uw zoektocht naar een job aan toe te voegen, bijvoorbeeld:
- De specialiteiten die u beheerst;
- De talen die u spreekt;
- Specifieke trefwoorden voor uw vakgebied;
- Spaarzaam gekozen emoticons.
Door uw profieltitel zorgvuldig te kiezen, geeft u uw profiel een boost. Het is een uitstekende manier om u te onderscheiden.
Profielsamenvatting: een paar regels waarmee u opvalt
Als u de drie vorige stappen goed hebt opgevolgd, heeft u gezorgd voor een goede eerste indruk van uw profiel. Dit moedigt de rekruteerder aan om verder te lezen. Hij zal dan een blik werpen op het gedeelte ‘Informatie’. Vergeet dus niet om dit gedeelte in te vullen! Schrijf hier een aantrekkelijke samenvatting van uw professionele doelen. Benadruk wat u onderscheidt van andere potentiële kandidaten.
Aanbevelingen: het bewijs van uw prestaties
De laatste tip om uw profiel te optimaliseren: vraag om aanbevelingen. Op uw cv staan uw vaardigheden vermeld, rekruteerders stellen feedback van bedrijven waarvoor u gewerkt heeft op prijs. Door op LinkedIn om aanbevelingen te vragen, geeft u uw sollicitatie extra gewicht. Concentreer u op aanbevelingen van uw werkgever (of ex-werkgevers) en uw collega’s (of ex-collega’s).
U heeft nu de tools in handen om uw online profiel een boost te geven. Is uw profiel helemaal klaar, maak dan uw My Manpower-profiel aan en link deze door naar uw LinkedIn-account. Een consultant van Manpower zal contact met u opnemen en u begeleiden in uw zoektocht naar een job.