5 tips om telephonofobie het zwijgen op te leggen (en jou te doen praten)

5 tips om telephonofobie het zwijgen op te leggen (en jou te doen praten)

Claustrofobie kennen we intussen allemaal, maar ken je telephonofobie al? Zoals het woord al doet vermoeden, staat iemand die een telephonofobie heeft erg angstig tegenover bellen of telefoneren. Ben jij als de dood voor een oplichtend gsm-scherm met de woorden ‘unknown caller ID’? Krijg jij al het koud zweet wanneer je weet dat je iemand moet opbellen? Dan ben jij misschien wel een telephonofoob. Maar geen nood, met deze vijf tips ben je er zo weer vanaf!

  1. Oefen op voorhand

Een goed begin is het halve werk. Terwijl sommigen uren aan de telefoon kunnen hangen, is telefoneren voor anderen pure horror. Wanneer je weet dat je een telefoontje zal moeten plegen, is het een goed idee om het gesprek voor jezelf even op voorhand te oefenen. Schrijf met enkele kernwoorden op wat je wil zeggen, of gebruik volzinnen als dat je meer geruststelt, en zeg het een paar keer op. Een andere gouden tip is om jezelf op te nemen en de opname achteraf te beluisteren. Zo kan je jezelf goed beoordelen en kan je kijken wat beter kan of wat net goed was.

  1. Relativeer

Natuurlijk zal je nooit voor je plezier iemand opbellen. Die angst is er, maar telephonofobie hoeft daarvoor zeker geen beslissende rol te spelen in jouw leven. Probeer de situatie te relativeren. Maak jezelf ervan bewust dat de andere persoon aan de andere kant van de lijn (meestal) geen monster is en dat het oké is om fouten te maken of om je te verspreken. Uiteindelijk zijn we allemaal maar mensen – en gelukkig maar! Door te bellen weet je meestal ook sneller waar het op staat en moet je niet eindeloos wachten op die sms of mail. Er zijn dus zeker ook voordelen verbonden aan telefoneren; wie had dat nog gedacht! 😉

  1. Vat de koe (lees: telefoon) bij de hoorns

Actions speak louder than words. Dat wist Abraham Lincoln in 1856 al. Om jouw woorden zo krachtig mogelijk en zonder angst te laten weerklinken aan de andere kant van de hoorn, is er daadkracht nodig! De beste manier om van je angsten af te komen, is nog steeds ze onder ogen komen. Bel geregeld, zo een paar keer per week, om jezelf gewoon te laten worden aan het idee. Wie je kan bellen? Je vrienden, familie, gratis inlichtingendienst, … In het slechtste geval kan je nog kiezen voor een prank call of je eigen voicemail-apparaat! #nojudgment Kortom: face your fears and just do it!

  1. Zonder je af

Dus. Je hebt jezelf net een mentaal opkikkertje gegeven en beslist eindelijk om ervoor te gaan. En dan is het muisstil. Zo stil dat je de spijsvertering van je collega die twee bureaus verder zit zijn werk kan horen doen. Natuurlijk durf je dan niet bellen zonder je veroordeeld en bekeken te voelen (geheel onterecht trouwens 😉 ). Als je weet dat je gebeld kan worden of dat je zelf zal moeten bellen, zonder je je best even af. Breek de stilte (voor de storm) en ga even naar buiten of ga in een apart zaaltje zitten. Op die manier voel je je op je gemak en zal je waarschijnlijk een pak zorgelozer bellen én overkomen aan de andere kant van de lijn.

  1. En last but not least… heb zelfvertrouwen!

9 kansen op 10 denk jij dat je slecht overkomt aan de telefoon of/en ben je veel te streng voor jezelf. Veel kan je echter niet misdoen! Wees jezelf, wees niet bang en sta sterk in je schoenen. Uiteindelijk bellen ze naar jou voor een reden. Je kan ook altijd terugbellen als je de persoon aan de lijn niet meteen verder kan helpen. Er is dus echt geen reden om jezelf te onderschatten of neer te halen. Spreek gerust met een luide en duidelijke stem aan de telefoon, want jij mag er zijn! Pimp that confidence en wie weet word jij nog een natural aan telefoon. 😉

Gerelateerde artikelen
Meest recente artikelen
AC