Dat relaties onderhouden de kerntaak van een accountmanager is, weet iedereen. Maar wat houdt dit net in? Het gaat verder dan de klanten – de accounts dus – perfect verstaan en inspelen op hun behoeftes. We richten onze schijnwerpers op de drie belangrijkste verantwoordelijkheden van een accountmanager.
Targets halen
Een accountmanager werkt resultaatgericht: je bent verantwoordelijk voor de verkoop van een aantal producten van je bedrijf. Om deze targets vlotjes te bereiken, kan je dus maar beter de juiste producten aanraden. Gelukkig is meedenken met je klant, iets wat jij als geen ander kan. Toch?
Adviseren
Meedenken met de klant gaat verder dan goede verkoopcijfers. De klanten kunnen ook rekenen op advies over hoe ze kunnen inzetten op de verkoop of kosten kunnen besparen. Daar hoeft geen deal aan vast te hangen. Want dankzij de waardevolle bedrijfsinfo die tijdens zo’n gesprekken uitgewisseld wordt, weet de accountmanager zo beter wat hij voor het bedrijf kan betekenen.
Nieuwe klanten binnenslepen
De concurrentie zit niet stil, dus de proactieve accountmanager ook niet. Ontwikkelingen in de markt volg je op de voet om hierop te anticiperen bij bestaande klanten. Maar evengoed om nieuwe klanten te benaderen. Door presentaties op beurzen of netwerkevents bijvoorbeeld. Communicatieve skills en een dosis charisma zijn dus handig meegenomen.
Ben jij een strategische bemiddelaar die op elk moment goed advies uit zijn achterzak tovert? Check hier onze vacatures als accountmanager >