Werken bij een logistiek bedrijf wil zeggen: werken met vakjargon en afkortingen. Container en Track & Trace ken je gelukkig al. En dat MAUT eigenlijk tol is voor vrachtwagens in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk wist je natuurlijk ook. Maar wat willen die gekke woorden als groupage, B/L en CMR eigenlijk zeggen? Dit lexicon helpt je door je sollicitatie!
B/L, CMR of AWB ?
Een B/L of CMR zijn geen systemen voor je klantenrelatiebeheer. En ook geen sandwiches uit de snackbar. Het zijn de eigendomsdocumenten van de vracht. De vrachtbrieven. Hierin staan alle details over het goederentransport. Ze moeten dan ook altijd samen met de goederen aan boord zijn van het schip of de vrachtwagen. Een Bill of Lading is een verschepingsdocument – specifiek voor vervoer over het water dus. Om een container tot op het schip te krijgen vervoer je deze meestal eerst over de weg. Daarvoor heb je een CMR nodig – Convention Relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route. Bij luchtvracht heet dit dan weer een Air Waybill – of kortweg AWB.
Ik bulk, jij bulkt, wij bulken
Het woord bulk heeft meerdere betekenissen. In de logistiek spreken we dan van goederen of producten die los in laadruimten of tanks worden opgeslagen en vervoerd. Denk aan graan of zout (droge bulk) of olie en wijn (natte bulk).
Euh, dok of dock?
Heeft je gesprekspartner het over een dok maar zie je geen water in de buurt? Dan bedoelt hij of zij uiteraard niet een apart deel van de haven. Wel een laad- en losdock. De plaats in of tegen een gebouw waar de chauffeur zijn vrachtwagen laadt en lost. Erg handig want zo komt de vrachtwagen net op dezelfde hoogte als de vloer van het magazijn.
Inco-nvenient?
Als je in de logistieke sector aan de slag gaat zal het niet te laatste keer zijn dat je hoort van incoterms. De meest voorkomende zijn EXW, FCA, FOB, CFR en CIF. Deze codes zijn internationaal afgesproken en geven aan wie welke verantwoordelijkheid heeft. En vooral vanaf waar en wanneer de risico’s en kosten worden overgedragen. Van verkoper naar vervoerder. Van verkoper naar koper. Of van vervoerder naar koper. Een klein detail op de vrachtbrief maar met veel gevolgen als er iets misloopt. Of waarom je best steeds de kleine lettertjes leest.
Groupage
Het woord spreekt voor zich: vervoer dat gegroepeerd wordt. Goederen die van meerdere afzenders komen of naar meerdere ontvangers gaan. Anders gezegd: de pakketten of palletten worden verzameld en vervoerd in één vrachtwagen. Exact wat er met jouw pakje gebeurd als je iets online besteld – maar dan op grotere schaal. Zo bespaar je niet alleen geld op de transportkosten, maar denk je ook aan het milieu.
A little party never killed nobody
First, Second of Third Party Logistics – helaas geen drie opéénvolgende sectorale feestdagen. Het zijn wel drie dienstverleners die elk op hun eigen manier de logistiek van een bedrijf regelen. Bij 1PL vervoert de producent de goederen zelf – met eigen voertuigen. Spreek je van Second Party Logistics? Dan worden taken als transport en goederenopslag georganiseerd door logistieke dienstverleners. Een Third Party Logistics doet exact hetzelfde maar bezit zelf geen voertuigen of opslagplaatsen. Ze organiseren het transport maar voeren het nooit zelf uit. Ze rekenen hiervoor altijd op hun netwerk. Solliciteren voor een logistieke job doe je meestal bij de laatste twee.
Geïnteresseerd? Kijk snel tussen onze vacatures.