Tips om je sollicitatiegesprek voor een retail job te verbeteren

Tips om je sollicitatiegesprek voor een retail job te verbeteren

Proficiat, je mag op sollicitatiegesprek! Maar nu? Hoe pak je dit aan zodat jij binnenkort in de winkel van je dromen staat? Je toekomstige baas mag dan wel op je cv gezien hebben dat je niet veel ervaring hebt met solliciteren – dat wil nog niet zeggen dat je het hem moet bewijzen ook. Bereid je daarom goed voor met de volgende tips.

Voor het gesprek
Ken je alle producten die je binnenkort zal verkopen? Flink, maar het is vrij onwaarschijnlijk dat je gesprekspartner dit zal testen. Verzamel vooral info over het bedrijf. Bezoek niet alleen de website maar kijk ook in vakbladen, bedrijfsfolders en in de vacature zelf natuurlijk. Neus ook eens tussen je contacten. Ken je iemand die in de retail werkt? Of nog beter: iemand die al werkt bij het bedrijf waar je solliciteert? Mensen die het bedrijf, de sector en de job kennen kunnen je waardevol advies geven. Zo maak jij straks indruk. Want al die extra bagage laat je toe een concreter voorbeeld te bedenken waardoor je gesprekspartner ziet dat jij de verpersoonlijking van zijn of haar winkel bent. Zorg ervoor dat je toekomstige baas zich kan inbeelden hoe het is als jij in de winkel staat. Dat hier een gepaste outfit bijhoort, hoeven we je niet te vertellen.

Tijdens het gesprek
De basisregel ken je al – kom op tijd! Wat velen niet begrepen hebben is dat ze best ook niet te vroeg komen – een zaakvoerder is ook nog met andere zaken bezig. Zorg dat je 5 minuten op voorhand aanwezig bent. Maar begin al een paar minuten dáárvoor op je houding te letten. Die andere winkelbediende is immers je toekomstige collega. Een rustige maar enthousiaste energie werkt het beste. Dit enthousiasme toon je best ook op het einde van het gesprek. Dit kan door enkele gevatte vragen te stellen. Is er een mogelijkheid om een dagje in de winkel te staan? Hoe word je ingewerkt? Wat was de aanleiding van de vacature? Wanneer mag je meer nieuws verwachten? Durf door te vragen. Maar durf vooral jezelf te zijn.

Na het gesprek
Sta je terug buiten en denk je opgelucht dat het voorbij is? Verkeerd gedacht. Doe een beetje zelfreflectie en bedenk wat er goed ging. Waar kan je eventueel nog iets toevoegen? Zijn er zaken waar je minder tevreden over was? Als je dit voor jezelf op een rijtje hebt gezet, ben je klaar om feedback te vragen. Durf gerust zelf te bellen als je te lang niets hebt vernomen. Dit toont dat je ondernemend bent en geen schrik hebt voor een confrontatie – ideaal voor in de retail. Heb je iemand aan de lijn? De uitgelezen kans om je motivatie nog eens te tonen.

Succes!

Gerelateerde artikelen
Meest recente artikelen
Close up of young woman using smartwatch at a cafe. Female sitting at a table and checking her smart watch.

Overuren: voor- of nadeel?

Bij overuren denk je aan inhaalrust of een mooi extraatje op je loon. Weet je ook hoeveel overuren je net mag werken en vanaf wanneer je er belastingen op moet betalen? Lees ...

Lees meer
Mature student using laptop in the classroom

Wat staat er op mijn loonbrief?

Als uitzendkracht word je wekelijks uitbetaald. Je krijgt dus ook elke week een loonbrief. Wij zetten op een rijtje wat je meteen zou moeten opvallen in die gedetailleerde loonberekening. Je prestaties Uiteraard ...

Lees meer
work and business through the Internet at home for young mothers

Kinderbijslag als uitzendkracht?

Ook als uitzendkracht heb je recht op kinderbijslag. En daar hoef je heus geen stapels formulieren voor in te vullen of heel wat loketten voor af te lopen. Lees hier wat je ...

Lees meer